top of page
Search
  • Writer's pictureSivan Shemesh

פרטיזן בתל אביב/ספיר רוזנבוים



Partisan in Tel Aviv/Sapir Rozenboim

עריכה: לירון פיין.

עריכת לשון: רסל דיקשטיין.

הוצאה: ספרי ניב הוצאה לאור, 2019

324 עמ', כולל: תודות.


"הוא עמד לעזוב את הבית. עוד באותו הבוקר הוא הזדרז וחתם על חוזה שכירות, ותכנן לספר על כך להוריו מייד כשייכנס הביתה. ככה. זה יהיה הכי טוב. אלא שלבסוף הוא ויתר על הרעיון. הרי אף פעם לא קל איתם." (עמ' 7).


ספר הביכורים של ספיר רוזנבוים מביא מבט שונה על חייו של שלומי ושל משפחתו והשינויים שעובר שלומי כאשר קורים דברים בחייו.


עלילת הספר מתחילה ביולי 1993, בחדרה. שלומי חותם על חוזה שכירות ורוצה להודיע להוריו, הוא יודע שהם לא יאהבו את הרעיון שהוא עוזב את הבית למקום אחר, פשוט עף מהקן ורוצה להתחיל את חייו.

אמנם שלומי עובד בתל אביב בחברת היי טק כמו שהוא רצה, אבל הנסיעות הלוך ושוב מתישות אותו והוא מחפש מקום לגור בתל אביב כדי שיהיה לו יותר קל.

הוריו לא מקבלים את הבשורה כמו שהוא חשב, אבל לפני שהוא יוצא אמו דואגת שיהיה לו אוכל.

שלומי הוא דור שני לשואה, הוא מכיר את כל הסיפורים שאביו סיפר לו, כולל הסיפור על הפרטיזנים שהצילו אותו.


יום שבת, יום המעבר, הוא מוצא חנייה בכניסה לבית, ועושה נגלות הלוך וחזור לקומה השלישית בבניין ברחוב רופין בתל אביב, במהלך עלייתו לקומה השלישית עם שקיות בידו, נפתחת דלת ושכנה מבוגרת מבקשת את עזרתו, הוא אומר לה בנימוס שהוא רק ישים את דבריו בדירה וישר יירד לעזור לה.

לשכנה קוראים לואיז. לואיז היא אלמנה, ילדיה גרים רחוק ובקושי מבקרים אותה.

אמנם זה מתחיל ביחסי שכנים, אך שלומי לומד ממנה הרבה על חייו ועל מה הוא יכול לעשות שינויים בהם.


במקביל לעלילה של שלומי, יש עוד עלילה מקבילה, גיבורת העלילה היא בטי, אישה גרושה ואם לשרון, ילד בן 3.

בעלה לשעבר של בטי, מתי, הוא איש שלא מקבל את המילה 'לא', גם כאשר בטי התגרשה ממנו מכיוון שהוא זה שבגד בה. מתי רוצה לדעת איפה בטי ומה היא עושה כל יום, גם אם היא יוצאת עם אנשים אחרים, הוא רוצה שהיא תדע שהוא יודע והוא ימשיך לעקוב אחריה.


בטי ושלומי נפגשים יום אחד בקופת החולים, בו בנה בן ה-3 אינו יכול לשבת בשקט ומרעיש, שלומי מביא מתנה קטנה לילד וכך נרגעות הרוחות בקופת החולים.

בפעם השנייה שהם נפגשים זה קורה בבית המרקחת ובמפגש זה בטי מנסה לגלות יותר פרטים על שלומי ולהחזיר לו את המתנה שהוא הביא לילד שלה.

שלומי הוא ילד ביישן, לבטי אין גבולות, כאשר המפגש הבא מתרחש בדירה של שלומי, בטי פורצת גבולות ושלומי נכנע לכל דבר שהיא רוצה, אהבה פורצת גבולות.


השינויים שעובר בחייו שלומי שוברים את השגרה שלו וקשה לו להתמודד עם הצרות הפוקדות אותו, מצד אחד יש לו את בטי אשר המשיכה אליה זה כמו פרפר לאש, מצד שני יש לו את לואיז המלמדת אותו דבר אחד או שניים הקשורים להתמודדות בחיים.


הספר מבוסס בחלקו על אירועים אמיתיים אשר חווה המחבר.


עלילת הספר תפסה אותי על ההתחלה. דמות שלא אהבתי: בטי היא אישה חסרת גבולות, את לואיז אהבתי יותר, אז נכון שהיא אישה מבוגרת ועברה הרבה בחייה, אבל היא יודעת מה היא רוצה ומלמדת את שלומי מה טוב בחיים גם כאשר זה אומר להציב מטרות בחייו, ומה ההבדל בין הצטיינות למצוינות.


נהניתי לקרוא, שאפו על ספר הביכורים.


"לא כל הפרטיזנים הם אותו הדבר. יש כל מיני פרטיזנים. יש את הפרטיזן השורד, יש את הפרטיזן הנאבק." (עמ' 168).

45 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page